Site icon Eurasia Center

Eurázsiai Hírszemle 2023/19. hét

Az Eurázsia Központ 2023/19. heti sajtófigyelése az eurázsiai térségről olyan régiókkal a fókuszban, mint a kelet-ázsiai, a délkelet-ázsiai, a belső- és közép-ázsiai, a közel-keleti és az oroszországi, valamint a posztszovjet térség. Legtöbbször eredeti nyelven igyekszünk figyelni az adott országok napi sajtóit.

Az ellenzék alakíthat kormányt Thaiföldön, ha az elit engedi

Az elit érdekeinek védelmében a hadsereg eleddig 14 sikeres puccsot hajtott végre Thaiföldön, legutóbb 2014-ben. A délkelet-ázsiai országban 2023. május 14-én megrendezett törvényhozási választásokat ezért a helyi és külföldi megfigyelők többsége szerint egy alapvetően hiányos és hibás demokratikus berendezkedés keretezte; ám a szabad kampányolás és lebonyolítás lehetősége a rendszerszintű változás tétjét rendelte az idei megmérettetés kimenetele mellé. A voksolást megelőzően szinte minden közvéleménykutatás az ellenzéki pártok győzelmét valószínűsítette. A közel egy évtizedes katonai uralom a felmérések szerint ellenérzéseket szült a thai szavazópolgárok körében a kormányzás színvonalát és az eliten kívüli társadalmi rétegek érdekképviseletét illetően. Különösen a politikai és államberendezkedés terén időközben radikális reformigényeket megfogalmazó fiatalabb generáció tagjai adtak nyilvánosan hangot ellenérzéseiknek, illetve félelmeiknek a választások tisztaságát és ellenzéki győzelem esetén az eredmény hivatalos elismerését illetően. A 2014-2019 között kormányzó junta ugyanis az alkotmány (2017) megszövegezése mellett egy „intézményi háromszöget” hozott létre – a választásokat felügyelő Választási Bizottság tagjaiból, a jogértelmező és -érvényesítő Alkotmánybíróság bíráiból és a miniszterelnök kiválasztásában résztvevő, a hadsereg által kinevezett 250 tagú Szenátusból – amely 2019 óta aktívan biztosította a monarchiát és a hadsereget pártoló, e tekintetben konzervatív beállítottságú kormányerők közhatalomban maradását a közvélemény támogatásától függetlenül.

A jelenlegi makrogazdasági nehézségek és a COVID-19 járványból való kilábalás forgatókönyvei mellett a nép általi új alkotmány megalkotása, valamint a szólás- és gyülekezési szabadság állampolgári gyakorlását számottevően akadályozó törvények hatályon kívül helyezése vagy módosítása állt a politikai pártok napirendjének élén a voksolást megelőző kampányban. Összesen 67 párt és jelöltjeik indultak a választáson, akik között élénk választási küzdelem alakult ki. A kormányzó konzervatív koalíciót a nagy Palang Pracharath, Bhumjaithai és Demokrata pártok alkották, valamint kisebb pártok, köztük az új Ruam Thai Sang Chart párt, amelyet a Prawit Wongsuwan miniszterelnök-helyettes vezette Palang Pracharath párttal való szakítása után a volt juntavezér és hivatalban lévő miniszterelnök, Prayut Chan-o-cha elnököl. A demokráciapárti ellenzék vezető formációi a Pheu Thai és a Mozdulj Előre pártok voltak, utóbbi a 2019-es választásokon váratlanul jól szereplő, utóbb feloszlatott Jövő Előre párt utódpártja.

A választásokat az úgynevezett árokrendszer választási szisztéma szerint rendezték, egyéni jelöltekre és pártlistákra leadható szavazatokkal, arányos képviseleti mechanizmus nélkül. A megválasztandó miniszterelnöknek nem kell az 500 tagú képviselőház tagjának lennie, és személyét a teljes nemzetgyűlés választja meg, beleértve a 250 szenátort is, ami összesen legalább 376 támogató szavazat meglétét teszi szükségessé a poszt elnyeréséhez.

A Választási Bizottság május 15-én fejezte be a leadott szavazatok összeszámlálását és hirdette ki az előzetes eredményeket, amelyek szerint a nyilvános kommunikációja és a programja alapján a legprogresszívebbnek tartott, Pita Limjaroenrat vezette Mozdulj Előre párt nyerte el a legtöbb, 152 mandátumot; a második legtöbbet, 141-t pedig a korábban éllovas esélyesként számon tartott, szintén ellenzéki, reformista–populista Pheu Thai párt. A két fő hadsereg és monarchiapárti párt, a Palang Pracharat és a Ruam Thai Sang Chart elvesztette a  mandátumaik felét.. Elemzők az eredményt politikai földrengésnek és a közvélemény meglepetésszerű fordulatának hajlamosak minősíteni, míg a Mozdulj Előre támogatói a „változás szelének” és egy „új korszak hajnalának” nevezik. Az eredmény közzétételét követően a Mozdulj Előre vezetője hatpárti kormánykoalícióról szóló tárgyalásokat jelentett be négy korábbi ellenzéki párttal – Pheu Thai, Thai Sang Thai, Prachachat és a Thai Liberális Párt –, illetve a Tisztességes Párttal. A koalíciónak együttesen 310 képviselője lenne, ami több mint elég a kormánytöbbséghez a képviselőházban, ám Pitának további 66 szavazóra van szüksége a miniszterelnökké választáshoz.

A mintegy 52 millió választásra jogosult thai polgár aktivitását jelzi, hogy a részvételi arány rekordot jelentő 75,22% volt. A Választási Bizottságnak 60 napja van az eredmények hitelesítésére. A hitelesítési folyamat eredménye azonban nem szükségképpen fog megegyezni az előzetes adatokkal. A status quo-párti royalista intézmények ugyanis a választások utáni időszakban is közbeavatkozhatnak. A Bizottság megfoszthatja az ellenzéki pártokat a győzelemtől és a kormányalakítás esélyétől, ahogyan az a 2019-es választásokon is történt a pártlisták számításának értelmezésmódosítása révén. Egy másik, a voksolás eredményét megkérdőjelező formális lehetőség, hogy az Alkotmánybíróság „bírósági puccsot” hajt végre a pártok feloszlatásának formájában, ahogyan azt 2007-ben és 2020-ban tette. Az állítólagos jogsértések között máris felmerült, hogy egyes eltiltott politikusok nyilvánosan felszólaltak a Mozdulj Előre vagy a Pheu Thai kampánygyűlésein. A Pheu Thai ellen emelt vádak között szerepel az is, hogy törvénytelenül ígért vagyontárgyakat a választóknak. A Bhumjai Thai és Palang Pracharat pártok ellen is felhoztak már az illegális adományozással kapcsolatos vádakat. A panaszok kivizsgálása jelenleg folyamatban van, végül az Alkotmánybíróság elé fognak kerülni. Ha a Bíróság feloszlat egy pártot, annak vezetői elveszítik képviselői státuszukat, és 10 évre eltiltják őket a politikától, ami potenciálisan átalakíthatja a törvényhozáson belüli és az azon kívüli politikai erőviszonyokat is.

Az intézményrendszer utólagos közbeavatkozását megelőzendő a Mozdulj Előre párt vezető stratégája nyílt levelet intézett a szenátorokhoz, akiknek a szavazatára szükségük lenne a miniszterelnökjelöltjük megválasztásához. „Egy demokratikus rendszerben nem lehet az Önök joga szembeszállni a közvélemény konszenzusával, amely a szavazatleadással egyértelműen kifejezte, hogy változást akar.” – fogalmaz a levél. Prayuth Chan-ocha miniszterelnök a választások utáni első nyilvános megnyilatkozásában megköszönte a választóknak, hogy éltek a jogukkal, és gratulált minden politikai pártnak. „Mostantól kezdve egy kormány megalakításának folyamatában vannak [a győztes pártok], amit üdvözlök, és arra kérek minden thaiföldi embert, hogy működjenek együtt, hogy konfliktusok nélkül teremtsenek szeretetet, egységet és stabilitást a nemzet számára.”

A politikusok és pártjaik kormányalakítási helyezkedései és maga a politikai szituáció ugyanakkor egyelőre érzékeny és bizonytalan. Számos független változó alakulása csak valószínűsíthető, ezért az érdekelt felek többsége az eredmény tiszteletben tartására szólít föl miközben kivár. Az azonban megállapítható, hogy az ellenzéki pártok elegendő mandátumot szereztek a képviselőházban a kormányalakításhoz, ezért a vezető pártjaik feloszlatása országszerte tömegtüntetésekhez vezethetne. Válaszul a király, X. Ráma (2016-) támogathat egy puccsot, amelyet a hadsereg parancsnoka, Narongphan Jitkaewthae tábornok hajtana végre, aki személyében közelebb áll a jelenlegi királyhoz, mint az inkább az özvegy királynéhoz kötődő Prayut kormányfő. Ez esetben valószínűleg a palota vezető tanácsadója és volt hadseregfőparancsnok Apirat Kongsompong lehet a kinevezett miniszterelnök.

Egy második egymást követő antidemokratikus választás mindazonáltal bizonyára fokozná a társadalmi frusztrációt és kiszélesítené a jelentős politikai változásokat aktívan követelő thai polgárok körét, ami a konzervatív, elitpárti erők formális hatalomban maradásának biztosítása esetén is nehezen kezelhető változásokat indukálna az ország stabilitásában.

A gyorselemzést készítette: Szakáli Máté

Exit mobile version