Eurázsiai Hírszemle 2022/6. hét

Az Eurázsia Központ 2022/6. heti sajtófigyelése az eurázsiai térségről olyan régiókkal a fókuszban, mint a kelet-ázsiai, a délkelet-ázsiai, a belső- és közép-ázsiai, a közel-keleti és az oroszországi, valamint a posztszovjet térség. Legtöbbször eredeti nyelven igyekszünk figyelni az adott országok napi sajtóit.

Törvényhozó gyűlési választások kezdődtek India tagállamaiban

Idén február 10-én megkezdődtek a törvényhozó gyűlési választások India Uttar Pradesh szövetségi államában, melynek során március 10-ig 403 képviselőt választanak újra. India legnépesebb tagállamában a választások igazi tétje, hogy a 2024-es szövetségi referendumra készülve Narendra Modi – 2014 óta hivatalban levő – miniszterelnök pártja, a Bharatiya Janata pártnak (BJP) sikerül-e megőrizni a többséget a törvényhozó gyűlésben, megerősítve a pozíciójában Yogi Adityanath főminisztert, az egykori hindu szerzetesből lett politikust. Február-március folyamán még négy másik tagállamban tartanak törvényhozó gyűlési választásokat, melyek eredménye a Modi kormányzat hatalomban maradásának esélyeiről is sokat fog elárulni.

A 230 millió lakosú Uttar Pradeshben 2017-es kinevezése óta Yogi Adityanath politikája megosztotta a választópolgárokat, hiszen a főminiszter hatalmas infrastrukturális beruházások segítségével próbálta a szegény agrár államban kezelni többek között a munkanélküliség problémáját. A BJP részéről ígéretekből nem volt hiány, az eredmények azonban egyelőre elmaradtak a várakozásoktól. A hindu nacionalista programot képviselő párttal szemben időközben egyre nőtt az ellenállás és a szekuláris beállítottságú ellenzéki Samajwadi párt támogatottsága megerősödött.

Uttar Pradesh állam esete valójában azonban az országos politikai helyzetet tükrözi, hiszen a Modi kormányzat szerte az országban a hatalma megőrzéséért harcol. 2014-ben ugyan Modi egy modernizáló technokrataként foglalta el a miniszterelnöki széket, aki jelentős reformprogramot hirdetett és a szegénység felszámolását vizionálta, később azonban egyre komolyabb kihívásokkal került szembe, miközben a politikai ellenállás is megerősödött:

  • 2016-ban az 500 és 1000 rúpiás bankjegyek demonetizációja (kivonása) nem érte el a kívánt gazdasági eredményt, ugyanakkor a szegények helyzetét tovább súlyosbította.
  • Infrastrukturális téren megfigyelhető az előrelépés, hiszen azáltal, hogy a kormány átlagosan napi 25 km utat épített, háromszorosan is túlszárnyalta elődei teljesítményét.
  • A gyártószektor megerősítését célozta a Make in India kezdeményezés, amely a külföldi tőke beáramlásával párhuzamosan Indiát egyfajta gyártóközponttá kívánta tenni, az eredmények azonban a gazdaság szektorait áttekintve vegyesek.
  • 2020 szeptemberében Modi kormánya három, a mezőgazdasági reformot célzó törvényt fogadott el, melyek célja az volt, hogy elősegítsék a magánszektor nagyobb mértékű részvételét az élelmiszer-termelésben, -kereskedelemben és -tárolásban, valamint, hogy felszabadítsák a piacot az egyes államok kormányzati ellenőrzése alól. Az országos tiltakozások eredményeként 2021 novemberében végül Modi a törvények visszavonására kényszerült, tartva a népszerűségvesztéstől a kulcsfontosságú törvényhozó gyűlési választások előtt.

A Covid-19 kezelése miatt Modi szintén komoly kritikákat kapott, miután 2021 tavaszán a járvány igazi katasztrófát idézett elő az országban. A politikai következmények sem maradtak el, Nyugat-Bengálban a törvényhozó gyűlési választásokon a BJP komoly vereséget szenvedett. Modi számára pozitívum ugyanakkor, hogy a jelenlegi választások alkalmával – egyes elemzők szerint – a Covid-19 helyzetben előállt kedvező változás miatt további politikai térvesztéstől nem kell félnie a miniszterelnöknek, miközben a hindu nacionalista programja – amelynek a 2019-es állampolgársági törvénymódosítás is látványos példája – a lakosság nagy részének elnyerte a rokonszenvét, nem számítva persze a muszlimokat, akik ellen az intézkedések irányultak.

A BJP a jövőben abból is előnyt kovácsolhat, hogy India a világjárvány ellenére ma a leggyorsabban növekvő gazdaság, ami a pénzügyminiszter szerint azt bizonyítja, hogy „a kormány jól irányította a gazdaságot”. Amellett, hogy a jelenlegi pénzügyi évben India 9 százalékos növekedést ért el, a következő pénzügyi évre Újdelhi szintén 9 százalék-os GDP növekedést vár, amelyet a 2022 januárjában kiadott IMF előrejelzés is megerősített. A Covid-19-et követő fellendülés elején ez valóban kimagasló eredmény, főleg, hogy 2020 áprilisa és júniusa között az indiai GDP 24,4 százalék-kal csökkent, összesen a 2020-21-es pénzügyi évben 7,3 százalék-os volt a visszaesés. A járvány miatt milliók jövedelme drasztikusan csökkent, hozzávetőlegesen 230 millió ember süllyedt vissza a szegénységbe. A karantén intézkedések bevezetésével becslések szerint az indiai gazdaság napi 4,2 milliárd dollárt veszített. Ázsia harmadik legnagyobb gazdaságában 2021 decemberében 7,9 százalék-os volt a munkanélküliek aránya, ami körülbelül 35 millió embert jelent. 2022-január elején az infláció meghaladta a 6 százalék-ot, ami az Indiai Központi Bank (Central Bank of India) szerint is kockázatokat jelent a gazdaságra nézve. A makroökonómiai mutatók közül szintén nem érdektelen, hogy India folyó fizetési mérlegének hiánya 9,6 milliárd dollár volt a 2021 szeptemberével zárult második pénzügyi negyedévben, ami az ország bruttó hazai termékének (GDP) 1,3 százalékát teszi ki, és a külkereskedelmi hiány növekedését és külföldi közvetlen tőkebefektetések profitjának fokozódó repatriálását tükrözi. A gazdaság talpraállását tekintve az elemzők az indiai lakosság magas átoltottságát – ami 2022 január végére elérte a felnőtt lakosság 75 százalék-át – egyértelműen pozitív fejleménynek tartják és ezért is vélik a korábbihoz hasonló gazdasági visszaesést valószínűtlennek.

A fentiekből megállapíthatjuk, hogy Indiában a többi országhoz hasonlóan szintén súlyos helyzetet teremtett a járvány, de a gazdasági helyreállás már megkezdődött, az indiai gazdaság további térnyerésével pedig nemzetközi szinten is számolni kell. A Modi kormányzat politikájának megítélése vegyes, az eredmények mellett az elmúlt években kudarcok is érték a BJP vezetését, melyek a jövőbeli hatalmi aspirációikat is befolyásolhatják. A 2024-es általános választásokra való felkészülés már megkezdődött, az idén tavasszal végbemenő törvényhozó gyűlési választások pedig megfelelő indikátorként szolgálnak arra nézve, hogy a BJP és Modi országos népszerűsége miként alakulhat, továbbá sikerül-e magtartani a hindu nacionalista politikai fellegvárnak tartott Uttar Pradest a kormányoldalon.

Az elemzést készítette: Klemensits Péter

Leave a Reply

%d bloggers like this: